Groepsdoorbrekend

Door groepsdoorbrekend te werken worden de jaargroepen doorbroken .

Kinderen uit verschillende jaargroepen werken met elkaar aan een opdracht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van zelfstandigheid, samenwerken en verantwoordelijkheid.

Samenwerken:

Samenwerkend leren vinden wij een belangrijke motivatie voor het groepsdoorbrekend werken. Tijdens het samenwerkend leren zijn de leerlingen afhankelijk van elkaar en komen de volgende aspecten aan de orde:

  • Leerlingen leren in interactie met elkaar.
  • Leerlingen verbeteren hun leerprestatie.
  • Leerlingen leren van elkaar.

Met het groepsdoorbrekend werken willen wij ervoor zorgen dat de kinderen plezier hebben en samen werken met kinderen van meerdere groepen door elkaar. Dus niet alleen met hun eigen groep maar gemengd, zodat de kinderen van de hogere groepen de andere kinderen kunnen helpen. Kinderen kunnen 'helper zijn' en 'geholpen worden' door de variatie in leeftijd.

Denk hierbij ook aan het sociale aspect. Kinderen kunnen zowel 'omhoog als omlaag' meedoen met een ander niveau. Niet iedereen is op dezelfde leeftijd net zo handig!

De basis voor samenwerkend leren is communicatie. Het leren communiceren met leerlingen uit andere jaar groepen.

Verantwoordelijkheid:

De kinderen leren werken met verschillende materialen, verschillende leerkrachten en verschillende leerlingen. Ze werken in een inspirerende leeromgeving. Alleen dát specifieke materiaal wordt aangeboden wat bij de activiteit hoort. Ze zien verschillende jaargroepen daar mee werken. De kinderen kiezen zelf welk onderdeel ze graag willen doen.

Zelfstandigheid:

Kinderen kiezen zelf welke opdracht ze willen gaan doen en zorgen ervoor dat deze binnen twee lessen af is. De kinderen werken hierbij op hun eigen niveau.